Den følgende case har vi fået
fra en lærer, der har et problem med inklusion, som han/hun kunne tænke
sig en innovativ løsning på, som vi i vores innovationsgruppe, ’Monsters Ink’, vil hjælpe vedkommende med.
Case om inklusion
Peter
går i 3.klasse. Han er fagligt dygtig men har det rigtig svært socialt.
De andre elever har ikke lyst til at sidde ved siden af ham eller til
at være i gruppe med ham. I frikvartererne går han meget alene eller
søger venskaber i yngre klasser. Han er begyndt at glide væk i sine egne
tanker i undervisningen. Han har store følelsesudbrud, hvor han både er
vred og ked af det. Når vi taler sammen efter disse udbrud, fortæller
han at han føler sig forkert, og at han bl.a. overvejer om det skyldes
hans hudfarve. Ofte viser det sig også, at det følelsesmæssige udbrud
skyldes noget, der er sket tidligere, hvor en anden elev har sagt eller
gjort noget, der har gjort ham ked af det.
Casen indeholder udfordringer, som mange lærere måske kender til, og
problemet her bliver derfor meget relevant at finde en løsning på.
Hvordan kan Peter få det bedre socialt, så hans udbrud mindskes, og hans selvværd øges?
I
gruppen har vi lagt hovederne i blød og forsøgt at forstå kundens
problem bedst muligt, ved at interviewe kunden og finde frem til årsagen
til problemet.
Det skal dog slås fast at det ikke er Peter der er problemet, men
problemet der er et problem, som Janne Hedegaard Hansen også beskriver
det. (s. 290)
Vores spørgsmål til læreren omhandlede meget Peter til at starte med,
men eftersom at Peter ikke er problemet må årsagen til problemet findes
andet steds. I interviewet kom det frem at det ikke kun er Peter, der
ikke har det godt socialt, men at hele klassen ikke kan finde ud af at
arbejde i grupper.
’At
skabe et inkluderende miljø betyder, at fokus flyttes fra individet til
relationen mellem individ og fællesskab.’ (Hansen J., kap.6 s. 288)
’I
en inkluderende praksis bliver målet derfor, at pædagogen og
fællesskabet giver barnet plads til at fortælle en anden historie om sig
selv, nemlig en historie, der tager afsæt i barnets ressourcer, frem
for dets fejl og mangler.’ (Hansen J., kap.6 s.294)
For at løse lærerens problem anvendte vi et ’værdikompas’, hvor alle vores løsnings-idéer blev placeret ud fra,
hvor mange idéen gavner og hvor nemt/svært det er at gennemføre.
Ved hjælp af denne metode, kunne vi indskrænke,
hvilke idéer vi synes var mest anvendelige og realistiske at gennemføre.
hvor mange idéen gavner og hvor nemt/svært det er at gennemføre.
Ved hjælp af denne metode, kunne vi indskrænke,
hvilke idéer vi synes var mest anvendelige og realistiske at gennemføre.
”Buddy – building” og ”Firkløveren”
Peters største ressource, som vi
ser, er hans faglige kunnen. Vores idé skal derfor kunne tilgodese Peter
og hans kompetencer samtidig med at klassens miljø må ændres så
eleverne lærer at samarbejde.
Vi
har valgt at udarbejde en undervisningsmodel bygget på Cooperative
Learning’s principper, men hvor fokusset på sidemanden øges, også kaldet
en ”Buddy”, som vil fungere som en arbejdskammerat men også en ven,
hvor ansvaret for hinandens trivsel kan spille en større og mindre
rolle.
På denne måde bliver alle elever tilgodeset. Eleverne lærer at arbejde på tværs af eventuelle grupperinger, det sociale aspekt i klassen bliver styrket fordi de har et ansvar overfor hinanden, og vigtigst af alt, kan kundens problem blive løst, da Peter får mulighed for at blive et aktiv i klassen. Hans faglige kompetencer bliver en fordel for andre (især hans Firkløver og Buddy), som kan hjælpe ham til at få et større tilhørsforhold til hans klassekammerater.
På denne måde bliver alle elever tilgodeset. Eleverne lærer at arbejde på tværs af eventuelle grupperinger, det sociale aspekt i klassen bliver styrket fordi de har et ansvar overfor hinanden, og vigtigst af alt, kan kundens problem blive løst, da Peter får mulighed for at blive et aktiv i klassen. Hans faglige kompetencer bliver en fordel for andre (især hans Firkløver og Buddy), som kan hjælpe ham til at få et større tilhørsforhold til hans klassekammerater.
Metoden ’Tænkehatte’ blev brugt til at reflektere over vores idé,
så vi bedst muligt kunne finde frem til hvilken form produktet skulle have,
og hvad vi eventuelt skulle genoverveje.
så vi bedst muligt kunne finde frem til hvilken form produktet skulle have,
og hvad vi eventuelt skulle genoverveje.
Produktet bliver til virkelighed
I vores innovationsgruppe måtte vi
tage en beslutning om hvordan vi bedst muligt kan vise vores kunde at
denne undervisningsmodel er løsningen.
Vi besluttede os for at lave en
reklame-video, hvor læreren får forklaret og vist hvad modellen går ud
på, og hvilke praktiske metoder læreren kan tage i brug.
Med videoen følger plakater med eksempler på strukturer som læreren kan hænge i klasselokalet og et regelsæt.
Se videoen her:Til vores præsentation for 2. og 3. årgang skulle vi fremstille en picha kucha, som præsenterede vores produkt og løsning på inklusions-problematikken. Den kan ses og høres her:
Litteraturliste:
Hansen, Janne Hedegaard (2008): Inklusions begrænsede grænseløshed. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. Nr.19.2008.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar