Skolens opgave

Folkeskolens formålsparagraf: (klik på billedet for at se det forstørret)

Jeg er ret enig i formålsparagrafen og der hersker ingen tvivl om at jeg mener at skolens primære opgave er at klæde danmarks børn så godt som muligt på til 'det virkelige liv', ved at lære dem en række faglige og sociale færdigheder, så de kan videreuddanne sig, fungere på en arbejdsplads, tænke innovativt og derigennem skabe nye muligheder for sig selv og andre.
Folkeskolen skal også tilpasse sig samfundets behov, og en af de ting der skal prioriteres i det informationssamfund vi lever i, er at vi udvikler elevernes kompetencer til både at indsamle, sortere, bearbejde og formidle informationer. De skal både have klassiske færdigheder som at skrive, regne, samarbejde mm, men den mobile adgang til den digitale informationsdeling stiller os overfor spørgsmålet om, hvorvidt vores opgave er, at proppe så meget viden som muligt ind i hovederne på eleverne i løbet af skoletiden, eller om udfordringen ikke snarere ligger i, at de lærer hvor og hvordan de kan finde den relevante information til ethvert behov, på ethvert givent tidspunkt. Succeskriteriet bliver nok i højere omfang hvor god man er til at finde information end hvor god man er til at huske information.

Ny Nordisk Skole ligger vægt på at alle børn skal udfordres, så de bliver så dygtige de kan, at den sociale arv skal brydes og at børnene skal være livsduelige individer med stærk og bred faglighed når de forlader ungdomsuddannelserne. Dette skal opnås gennem lokale initiativer til at forbedre dagtilbud, skole og ungdomsuddannelser ved at pædagoger, lærere og ledere tager ansvar for valg af metoder og arbejder systematisk undersøgende på baggrund af viden fra forskning, erfaringer fra praksis og forventninger fra omverden.

I folderen 'Velkommen til Ny Nordisk Skole' står der følgende om elevernes medbestemmelse:
-Ny Nordisk Skole bliver kun til noget, hvis forældre, lærere, pædagoger, ledere og elever griber bolden - af lyst. (s. 3)
-Enhver forandring og forbedring begynder og slutter derfor med en pædagog, lærer, underviser eller leder, der fører forandringer ud i livet sammen med børnene og deres forældre. (s. 4)
-De (eleverne) skal inddrages som medskabere af de fællesskaber, de indgår i. (s. 10)
-(Vi skal)...gøre børn og unge til medskabere af et demokratisk og bæredygtigt samfund. (s. 10)

Demokrati og elevernes medbestemmelse fylder ikke meget i strategien for at lave Ny Nordisk Skole. Dog skal det siges at det jeg har læst om Ny Nordisk Skole handler meget om hvordan vi forbedre institutioner og skoler og ikke specifikt om undervisningen i klasselokalet, hvilket nok er elevernes primære platform for medbestemmelse.

Personligt har jeg været støttelærer et år i overbygningen, hvor jeg har arbejdet sammen med en lærer der stort set ikke gav eleverne medbestemmelse på nogen niveauer.
I år har jeg overtaget underviser-rollen og har indført medbestemmelse på flere planer. Eleverne fik ved skoleårets start mulighed for at vælge emner til årsplanen, de ændrede 'ringetiderne' ved en demokratisk debat og afstemning, de vælger selv hvor de vil sidde i klassen mm.
Jeg har oplevet at motivationen og medansvaret er vokset og at uroen er faldende. Når eleverne har været med til at vælge emnerne har de større ejerskab og dermed større motivation.
Jeg oplever færre konfrontationer og mindre brok, når eleverne får lov til at vælge mere selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar