Evaluering, er en vurdering, understøttet af empiri, af forud fastsatte mål eller formål, som der i de seneste år har været en stigende fokus på i folkeskolen. (Kristensen s. 148) Det øgede fokus på evaluering skyldes et centralt ønske om at forbedre kvaliteten af folkeskolen. “En evaluering er en systematisk vurdering af proces, indsatser og resultater, og formålet med evalueringen er at blive klogere på, hvordan, kvaliteten i folkeskolen bliver forbedret.” (Evaluering i folkeskolen)
Kompetencebegrebet, som også har vundet indpas i nyere tid indeholder flere elementer. Kompetencer er evnen til at kombinere kvalifikationer, viden, erfaring og talenter med henblik på at løse komplekse opgaver. (Kristensen s. 55)
Altså for at evaluere elevkompetencer må vi starte med at se på de opstillede læringsmål for både kundskaber (viden) og færdigheder og vurdere med hvilke metoder vi bedst kan ‘måle’ hvorvidt disse målsætninger er blevet indfriet sideløbende med og efter undervisningsforløbet.
I valget af evalueringsmetode træffes der nogle valg og dermed også nogle fravalg og det er derfor vigtigt at gøre sig klart hvad det er man ønsker at evaluere og hvorfor. (God evalueringspraksis s. 1) Man kan ikke evaluere alt med en metode og derfor er det vigtigt at man Gør sig klart hvad man ønsker at opnå med sin undervisning, hvilke af disse målsætninger man ønsker evalueret og hvilken metode der egner sig bedst til dette.
Her er en række spørgsmål som kan stilles i forbindelse med valg af evalueringsmetode:
Hvad skal evalueres?
Hvorfor skal der evalueres?
Hvilken hensigt har evalueringen?
Hvordan skal der evalueres?
Hvem skal evaluere?
Hvornår skal der evalueres og til hvem?
(God evalueringspraksis s. 1)
Evaluering foretages løbende for at sikre at den ønskede læring finder sted. Resultaterne af evaluering skal belyse den enkelte elevs udbytte af undervisningen og dermed bruges til at hjælpe læreren til at repetere, differentiere, rette undervisningsforløb til, så undervisningen kan blive endnu mere effektiv.
På uvm.dk (Værktøjer til evaluering i folkeskolen) kan der findes en række metoder til evaluering og Cooperative learning indeholder ligeledes et bredt udvalg af strukturer, som kan bruges til at evaluere både faglige kundskaber og sociale færdigheder.
Litteratur:
Kristensen, H.J. Didaktik & Pædagogik Gyldendal 2011 København
Uvm.dk Evaluering i folkeskolen
http://uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Folkeskolen/De-nationale-test-og-evaluering/Evaluering
Uvm.dk God evalueringspraksis
http://uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Folkeskolen/De-nationale-test-og-evaluering/Evaluering/Inspiration-til-evaluering
Uvm.dk Værktøjer til evaluering i folkeskolen
http://uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Folkeskolen/De-nationale-test-og-evaluering/Evaluering/Vaerktoejer
se nu findes jeg
SvarSlet